Takto zněl název programu, který 5. B absolvovala během tří dnů na
Rychtě Krásensko. Všichni žáci se sem velmi těšili, protože na ně čekala
rozsáhlá badatelská činnost v přírodě.
Už první aktivity po příjezdu slibovaly spoustu dobrodružství.
Program byl opravdu skvěle připravený a znamenal hlavně množství času
stráveného v přírodě.
Úvod ale patřil seznamovacím aktivitám a poutavému sblížení se
zvířecími obyvateli Rychty. Žáci byli nadšení z gekončíků, leguánů,
želv, hadů, chameleonů… O všech zvířatech se toho hodně dozvěděli, mohli
si je pohladit, zjistit, čím se živí a denně si je prohlížet.
Po obědě všichni společně vyrazili k nedalekému rybníčku, dostali
veškeré pomůcky, které mohli potřebovat, a pod vedením zkušených lektorů
zkoumali hmyz, vodní i suchozemské živočichy, rostliny, ale vyzkoušeli
si i nasadit tzv. broďáky (vysoké nepromokavé kalhoty s holínkami).
Žáci pracovali a zkoumali ve skupinkách a někdy to bylo dokonce
nebezpečné, protože hrozilo namočení se v rybníce.
I večer byl napínavý, protože byl připravený večerní orientační běh
po okolí za pomoci mapy, buzoly a čelovky. Všichni měli trošku obavy,
zda to zvládnou, ale vše dopadlo výborně - nikdo se neztratil a všichni
v pořádku dorazili do cíle.
Druhý den byl vyloženě badatelský. Nejdříve lektoři žákům vysvětlili,
jak se bude postupovat, jaké otázky si budou moci zvolit a hlavně, co je
to hypotéza a jak se s ní pracuje.
Po pečlivých přípravách vyrazily skupiny do terénu a hledaly,
chytaly, měřily, hledaly v klíčích, lovily, zjišťovaly, porovnávaly…
Po návratu bylo potřeba veškeré informace zpracovat do projektu.
Každý musel přiložit ruku k dílu, někdo kreslil, někdo psal, někdo ještě
dohledával informace.
Pro večerní relaxaci jsme zvolili vycházku do okolí Krásenska
s obhlídkou Kojálu.
Poslední den byl zahájen motivační hrou v parku, kde si všichni
vyzkoušeli, jak fungují některé ekosystémy. Pokud chtěli být žáci
úspěšní, museli být stále v pohybu, vše bylo na body a na časový limit.
Pak už následovalo vyvrcholení celého pobytu - představování
jednotlivých projektů před přísným hodnocením lektora.
Nestačilo jen projekt pečlivě zpracovat, ale bylo třeba jej i umět
prezentovat a upoutat posluchače. Ostatní žáci hodnotili, pokládali
dotazy, doporučovali zlepšení. Úkolu se všichni zhostili na výbornou.
Žáci byli z pobytu nadšení! Líbilo se jim nejen zařízení, organizace,
program, ale také ubytování a výborná strava. Měli možnost se poznat
trošku jinak než ve školních lavicích.
Tř. učitelka J. Školařová
|