V pátek 22.11. se šest žáků 4.B, kteří navštěvují matematický
kroužek, podívalo na místo, kam se ledaskdo nedostane. Organizace JCMM
pořádala v rámci projektu „PolyGram“ exkurzi do přístaviště na Brněnské
přehradě. O tom, jak se dětem akce líbila, napsali sami žáci. Jejich
příspěvky zde uveřejňujeme:
Lodní doprava – exkurze
V pátek 22.11. jsme jeli za odměnu na exkurzi na Brněnskou přehradu.
Nejvíce mě zaujala historie lodní dopravy na přehradě. Její počátky
začínají v letech 1937 – 1949. V roce 1950 byla spuštěna na vodu první
loď, která byla vyrobena v bystrcké loděnici. Jmenovala se Pionýr.
Nejvíce se mi líbilo, když jsme sbírali obálky, dělali úkoly a našli
poklad.
Václav Kopka
Když jsme tam přijeli, nejprve jsme se představili. Pak jsme šli do
budovy, kde jsme řešili různé úkoly. Po hodině jsme snědli svačinu a šli
jsme se podívat na lodě. Venku jsme nejdříve hádali velikost lodní
baterie a měřili délku lodí. Potom jsme si řekli, jak se mohou dostat
lodě z opravny do vody, a nakonec jsme hledali a luštili úkoly. Za ně
jsme dostávali písmena, z kterých jsme rozluštili místo, kde je poklad.
Moc se mi to líbilo.
Loď Stuttgart
Baterie: 24 voltů, 881 kg
Délka lodi: 25 m
Hmotnost s výbavou a pasažéry: 90 t
Max. počet pasažérů: 200
Šimon Juránek
Když jsme přijeli k Brněnské přehradě, seznámili jsme se s paní,
která nás provázela exkurzí. Vevnitř jsme dělali úkoly, např.: vytvořili
jsme si svoji loď (z různých geometrických tvarů na
papír), hádali jsme podle předlohy na papíru atd. Potom jsme se setkali
s kapitánem lodní dopravy, který nám ukázal lodní deníky, a šli jsme se
podívat do loděnice. Tam jsme viděli lodě naživo. Třeba Stuttgart, který
měří 25 m, nebo Brno. Pak jsme hledali obálky s úkoly, které jsme potom
plnili. Na závěr jsme dostali pamětní list. Bylo to super.
Linda Zukalová
Výlet na Brněnskou přehradu
V pátek 22.11. jsme jeli za odměnu na výlet na Brněnskou přehradu.
Tam jsme si prohlédli přístav a navštívili hangár, kde se lodě opravují.
Nejvíce mě zaujala flotila lodí na přehradě. Jejich jména jsem si
poznamenal: dvoupalubové lodě Lipsko, Stuttgart, Dallas, Vídeň, Utrecht
a jednopalubová loď Brno. Dvoupalubové lodě pojmou maximálně 200 osob.
Na jednopalubovou loď se vejde max. 120 osob. Potěšilo mě, že všechny
lodě na Brněnské přehradě jsou poháněny pomocí elektřiny. Nejvíce se mi
líbilo, když jsme měli podle mapy najít celkem 5 obálek a plnit úkoly,
které v nich byly napsané.
Jan Kopka
Děkujeme všem, kteří tuto akci pro děti připravili, a za příjemně
strávené dopoledne se zábavnou matematikou.
|