V březnu a dubnu se žáci 8.A zabývali
zpracováním informací o severní Evropě a to
konkrétně o těchto 5 státech: Norsko, Švédsko,
Finsko, Dánsko a Island. Byli rozděleni do
skupin po 3 - 4 žácích. Každá skupina měla za
úkol zjistit určité informace o jimi vybraném
státu a následně je prezentovat.
Většinu informací žáci hledali na internetu,
ale z počátku pracovali i s cestopisnými
průvodci jednotlivých států. Nejdříve se museli
domluvit a rozhodnout, jaká místa ve vybraném
státě navštíví - s čímž souviselo i to, jakým
způsobem se chtějí po daném státě pohybovat,
dále kde budou bydlet, co budou jíst, kolik je
bude stát pojištění a jaké množství peněz by si
měli vzít s sebou na útratu. Podle těchto
informací měli odhadnout, jak bude jejich výlet
finančně náročný.
Jedním z důležitých úkolů bylo najít dopravní
spojení z místa bydliště až na letiště a poté
konkrétní let až do daného státu, jelikož se
měli podle zadání do vybrané země dopravit
letecky. Žáci si tak museli poradit s úkoly,
které běžně neřeší. Někteří z nich zjistili, že
naplánovat kompletně vícedenní výlet nebo
dovolenou, nezapomenout na žádnou důležitou věc
a správně odhadnout náklady není úplně snadné.
Při prezentaci se ukázalo, kdo byl jak
pracovitý a svědomitý, neboť podstatnou součástí
prezentace bylo i sebehodnocení práce každého
žáka a celé skupiny. To probíhalo tak, že každá
skupina odpovídala na zvídavé dotazy vyučující -
např. Co nového zjistili?, Jaké obtíže museli
překonat a co bylo nenáročné?, Co se jim
podařilo nebo jestli je něco při práci
překvapilo? Jak se jim spolupracovalo s
ostatními ve skupině? Kolik % ze 100 věnovali
jednotliví členové práci? Poté přišlo na
řadu hodnocení od spolužáků, kteří se zaměřili
na vyjadřování a vystupování svých kamarádů při
prezentaci a dále také na estetickou hodnotu
výsledného plakátu. Každá skupina tak byla
spolužáky ohodnocena barevnými puntíky -
nejlepší byla zelená, přes žlutou, červenou až
po hnědou. Na závěr žáci ještě ohodnotili, jak
se jim pracovalo s vyučující - např. Zdali
dostali přiměřené množství informací a
porozuměli zadání od začátku nebo jestli by
doporučili vyučující něco upravit či změnit,
pokud bude tento projekt realizovat v budoucnu.
Na výsledném plakátu se měl objevit název
státu, vlajka, datum výletu, obrázky, mapa státu
s vyznačenou trasou, souvislý text s místy,
které hodlají navštívit, podrobnější popis
dvoudenní cesty a jména žáků. Záleželo tak na
jejich domluvě, zdali chtějí uvést něco nad
rámec povinných informací. Jak se s tím
jednotlivé skupiny popraly, posuďte sami.
Eva Hradilová
|