Vše začalo v hodinách češtiny. Nejprve se
žáci devátých tříd v rámci slohového učiva
postupně seznámili s různými publicistickými
útvary. Nu a pak dostali možnost vyzkoušet si
tak trochu práci novinářů. Jejich úkolem bylo
vytvořit interview - tedy rozhovor. Nejdříve se
musel každý rozhodnout, s kým bude rozhovor
připravovat. Mohl to být spolužák či kamarád (ne
však přímo ze třídy), mohl to být kdokoliv
z pracovníků školy (paní ředitelka, učitelé,
paní uklizečky a kuchařky, školní psycholožka,
školník, vychovatelky ze ŠD). Poté bylo potřeba
vymyslet otázky. A to nebylo jen tak. Celý
rozhovor měl být tematicky jednotný, otázky
musely být promyšlené, správně formulované. Pak
zbývalo dotyčného o rozhovor požádat a domluvit
si s ním setkání. „Vyzbrojeni“ otázkami a
diktafony vydávali se deváťáci do terénu
k tvorbě rozhovorů. Nakonec bylo ještě potřeba
dát mluveným rozhovorům psanou podobu.
Rozhovory si nyní můžete přečíst na chodbě
vedle počítačových učeben. Až budete mít
chvilku, zastavte se. Díky rozhovorům zjistíte,
že mezi vámi chodí spolužáci, kteří mají
obzvlášť zajímavé koníčky, nebo dosáhli skvělých
výsledků v různých sportech. Dozvíte se třeba i
to, co vaše učitele baví, co je těší, či naopak
netěší, jak tráví svůj volný čas, kolik let na
naší škole učí, co je přivedlo k práci učitele a
jistě si najdete i nějakou „perličku“ navíc.
Tušíte například, jaký předmět kromě matematiky
má v aprobaci p. uč. Tesařová? Nebo jakému
zajímavému povolání se věnuje manžel p. uč.
Ungermannové? Kdo přivedl p. uč. Krejčíře
k baseballu? Na jaké hudební nástroje umí hrát
p. uč. Barták? Které jídlo vaří paní kuchařka
Klevetová nejraději a které dá nejvíce práce? O
co se nejvíce zajímal p. uč. Doležel v mládí? A
co obnáší práce školní psycholožky?
Příjemné počtení přejí žáci tříd 9.A a 9.B.
Vlasta Plchová
|