 |

Kružnice a elipsa
O kružnici ví každý řadu informací. Každý ví, co je to střed,
poloměr a průměr.
My jsme si navíc ujasnili i konstrukci tečny ke kružnici. Pro zajímavost si
každý vystřihnul i několik různých pravoúhlých trojúhelníků s přeponou délky
průměru. Když se tyto trojúhelníky do kružnice vlepili v souladu s Thaletovou
větou, tak bylo krásně vidět, že vrchol u pravého úhlu leží právě na kružnici.
O elipse toho žáci moc nevěděli. Pojmy jako střed, ohniska,
hlavní a vedlejší vrcholy, délka hlavní poloosy, průvodiče bodu a další postupně
pochopili až při jejich použití při konstrukci. Zvolili jsme demonstrativně tzv.
zahradnickou konstrukci elipsy za pomoci provázku upevněného svými konci právě v
ohniscích. Byla potřeba jistá dávka šikovnosti a spolupráce s kamarády, ale
všichni zvládli ne jen jednu elipsu, ale díky změně polohy ohnisek i druhou a
někteří i třetí elipsu. Ti šikovnější zvládli i tečnu k elipse, která půlí
vnější úhel průvodičů.
Při debatě o úhlech jsme se dostali i k jejich značení řeckými
písmeny a ukázalo se, že řada písmen je pro mnohé neznámá a naopak někteří
překvapili znalostí nejen malých řeckých písmen, ale i velkých.

|