ZŠ a MŠ Blansko, Salmova 17

ZDRAVÁ ŠKOLA - ŠKOLA PRO ŽIVOT

Domů

Klub Nadaných Dětí na Salmovce

 

Tepelná roztažnost plynů (14. 2. 2014) 

Na jedné ze schůzek KND jsme zkoumali tepelnou roztažnost plynů a k provedení několika pokusů jsme využili vybavení cvičné kuchyně.

Úkolem dětí bylo podle receptů připravit dvě různá těsta - kynuté těsto na rohlíky a těsto s práškem do pečiva na muffiny.

Základem pro kynuté těsto je mouka, mléko, cukr, kvasnice a sůl. Živé kvasinky v kvasnicích se v teplém mléce s cukrem množí, štěpí cukr a uvolňuje se plyn - oxid uhličitý, který pozorujeme ve formě bublinek. Když se takto připravený kvásek smíchá s moukou a těsto se nechá dále kynout na teplém místě, tak právě bublinky oxidu uhličitého způsobují, že těsto zvětšuje objem - kyne. Z vykynutého těsta děti vytvarovaly rohlíky a ty jsme dali upéct do trouby. Zde vlivem teploty došlo k tepelné roztažnosti plynu uzavřeného v bublinkách v těstě, což jsme pozorovali tak, že rohlíky docela nápadně zvětšily svůj objem.

Princip vzniku bublinek plynu v těstě při použití prášku do pečiva je odlišný od principu kynutí. Prášek do pečiva obsahuje zásaditou složku - jedlou sodu (hydrogenuhličitan sodný), kyselou sůl a jako plnidlo např. škrob. K chemické reakci mezi zásaditou a kyselou složkou prášku do pečiva dochází až po zahřátí v troubě. Děti připravily těsto na muffiny, naplnily papírové košíčky a přes dvířka trouby sledovaly velice rychlé zvětšování objemu těsta způsobené tvorbou bublinek plynu a jeho následným rozpínáním vlivem teploty.

FOTOgalerie


 

Hustota kapalin (4. dubna 2014)

Vezměme dvě kapaliny - vodu a olej. Která z nich má vyšší hustotu? A jak bychom to mohli dokázat?

Připravili jsme do sklenic tyto kapaliny - vodu, olej, sirup, líh, tekuté mýdlo a ořechovku. Vodu jsme raději přibarvili potravinářským barvivem, abychom si ji nepletli s lihem, který je také čirý.

Prvním úkolem bylo rozhodnout, zda se dá hustota kapalin poznat třeba tím, jak se nám zdají na omak. Každý si mohl do skleniček sáhnout a vyzkoušet vlastnosti kapalin na vlastní kůži. Asi nejzajímavější na omak byl líh, který jakoby chladil, protože se rychle odpařoval a odebíral z ruky teplo. Ale zjistili jsme, že seřadit kapaliny podle zvyšující se hustoty tímto testem opravdu nedokážeme.

Druhý úkol už měl jasné výsledky. Každý dostal několik plastových zkumavek. Do každé kapaliny jsme dali buď kapátko, pipetu, nebo stříkačku, aby bylo možné vzorek kapaliny přenést do zkumavek. Jako první jsme si udělali jasno, jak je na tom s hustotou voda a olej. Výsledek byl jasný, olej "plaval" na hladině vody, tedy olej má nižší hustotu než voda.

Další pokusy už dělaly děti samy - dávaly do zkumavek různé kapaliny a sledovaly, jak se "řadí" nad sebe. Na závěr se nám podařilo seřadit kapaliny do tohoto pořadí:
sirup (nejvyšší hustota), ořechovka, tekuté mýdlo, voda, olej, líh (nejnižší hustota).

Jako závěrečná perlička se nám podařil i pokus, kdy máme dvě stejné skleničky - jednu je po okraj naplněnou vodou a druhou po okraj naplněnou olejem. Na skleničku s vodou položíme papír, otočíme ji vzhůru nohama a hrdlem přiložíme natěsno ke skleničce s olejem. Když papír opatrně povytáhneme, začne olej (díky nižší hustotě než má voda) stoupat nahoru a postupně si voda a olej "vymění skleničky".

FOTOgalerie


 

Elektrické obvody I. (25. dubna 2014)

Cílem této schůzky bylo seznámení se se základními pojmy jako je baterie, zdroj, vodič, žárovka, dioda, spínač a elektrický obvod. Využili jsme stavebnice Voltík a Bofin k sestavení nejjednodušších obvodů. Největší úspěch ovšem měl elektrický obvod sestavený úplně bez těchto stavebnic. Stačila baterie, dva vodiče a žárovička. Když si děti navzájem pomohly, tak dokázaly udržet vodiče tak, aby žárovka svítila (a hřála).

Pro velký úspěch na tuto schůzku příště navážeme. 

 

FOTOgalerie

Dolní Lhota
Školní události
e-mail
Telefon
Dokumenty školy
Školská rada
 
Jídelníček
Školní jídelna
Školní družina
 
Pro žáky
Pro učitele
Pro rodiče
 
O nás
Jak se k nám dostanete
Virtuální prohlídka
Zaměstnanci školy
Z historie školy
Úspěchy školy
Absolventi školy
WEB archiv