Vítejte v naší mateřské škole!
Naše mateřská škola, která je součástí
Základní školy a Mateřské školy Salmova 17, se
nachází v okrajové části Dolní Lhoty,
integrované části města Blanska, vedle
odloučeného pracoviště ZŠ
(1. - 4. ročník).
Mateřská škola je umístěna v samostatné
jednopatrové budově, která je v provozu od roku
1979. Mateřská škola je dvojtřídní, s celodenním
provozem, od 1. 9. 2016 s kapacitou 54 dětí. Obě
třídy MŠ mají velké herny spojené s ložnicemi,
sociální zařízení a šatny dětí. V suterénu
budovy je plynová kotelna a školní kuchyně,
která byla v roce 2003 zrekonstruována. Nachází
se zde i místnost na hračky na zahradu a
sociální zařízení pro děti. Před budovou
mateřské školy je rozlehlá zahrada
s pískovištěm, průlezkami a domečky. V blízkosti
mateřské školy se nachází velké hřiště, které
hojně využíváme ke hrám a sportovním aktivitám
dětí. Dolní Lhota je obklopena lesy, loukami,
poli a řekou. Toto prostředí nám nabízí spoustu
činností, kdy se děti přirozenou formou na
základě prožitkového učení a zkušeností učí
poznávat přírodu a své nejbližší okolí.
Sociální prostředí
Ve třídách jsou smíšená oddělení dětí ve věku
od 2 do 6 (případně 7) let. Mateřskou školu
navštěvují nejen děti z městské části Dolní
Lhota, z města Blansko, ale také z nedaleké obce
Spešov.
S dětmi pracují čtyři učitelky, které mají
předepsanou odbornou pedagogickou způsobilost.
Při práci s dětmi respektujeme věkové
zvláštnosti dětí a používáme vhodné metody práce
odpovídající věku dítěte. Nebráníme se začlenit
i děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Ve
třídě zpracováváme třídní vzdělávací program. O
každém dítěti učitelky vedou diagnostické listy.
V jedné třídě máme dítě se speciálními
vzdělávacími potřebami, na základě doporučení
poradenského pracoviště umožňujeme tomuto dítěti
vzdělávání podle individuálního vzdělávacího
plánu a využívání asistenta pedagoga.
Pro všechny děti připravujeme návštěvy
kulturních pořadů, divadla, výlety, karneval
apod., úzce spolupracujeme se ZŠ v Dolní Lhotě,
pořádáme společné akce např. sférické kino,
kouzelník, karneval, navštěvujeme 1. třídu ZŠ.
Nejstarší děti mají možnost navštěvovat společně
s rodiči edukativně stimulační skupiny a zároveň
mají možnost účasti na plaveckém výcviku
v plavecké škole v Blansku.
Stravování zajišťují dvě kuchařky a vedoucí
stravování. O chod budovy se stará uklízečka a
topič – školník, který spravuje i budovu ZŠ.
Celý kolektiv pracuje na základě jasně
vymezených pravidel jako tým, který je tu pro
děti a jednotně působí na jejich výchovu.
Snažíme se o vytváření úzké spolupráce s rodiči
dětí tak, aby mezi námi panovala vzájemná
důvěra, vstřícnost a ochota spolupracovat při
výchově jejich dětí.
Životospráva
Dětem je nabízena plnohodnotná a vyvážená
strava, je zachována vhodná skladba jídelníčku,
dodržovaná zdravá technologie přípravy pokrmů
(zpracované kritické body pro správnou přípravu
pokrmů). Mezi jednotlivými jídly je dodržován
interval tří hodin. Děti nejsou do jídla nuceny,
ale učí se je alespoň ochutnat. Je zaveden pitný
režim, děti mají k dispozici po celý den nádobu
s pitím. Každé dítě má svůj hrníček.
Organizačním řádem je zajištěn pravidelný denní
rytmus a řád. Je flexibilní a umožňuje činnosti
přizpůsobit aktuálním potřebám a situacím.
Pobyt venku je dodržován dle režimu dne, ale je
přizpůsoben okamžitému stavu počasí – při silném
dešti, větru a mrazu pod -10°C se vycházka
nekoná. Při pobytu venku mají děti dostatek
pohybu na zahradě školy, tak i ve volné přírodě.
V denním programu je respektována individuální
potřeba aktivity, spánku a odpočinku
jednotlivých dětí. V mateřské škole je
podporován zdravý životní styl, děti mají
dostatek prostoru pro aktivity dle vlastní
volby, spontánní i řízenou činnost.
Základní organizace výchovně vzdělávacích
činností
V naší práci s dětmi upřednostňujeme tyto
činnosti:volnou hru, psychomotorická cvičení,
různé výlety, exkurze a návštěvy, kooperativní a
námětové hry, práci s přírodním a odpadním
materiálem, práci s encyklopediemi.
Nově příchozí děti mají možnost se adaptovat do
nového prostředí, zohledňujeme požadavky rodičů
na umístění sourozenců a kamarádů do tříd.
Všechny děti mají rovnocenné postavení a žádné
z nich není zvýhodňováno. Jakékoliv projevy
nerovnosti, podceňování a zesměšňování dětí jsou
nepřípustné. Volnost a osobní svoboda dětí je
v rovnováze s nutností dodržovat ve škole
potřebný řád a učit děti pravidlům soužití.
Pravidla soužití máme nastavena. Třída je pro
děti kamarádským společenstvím, nepodporuje se
soutěživost. Vzdělávací nabídka odpovídá
mentalitě předškolních dětí a potřebám jejich
života. Při práci s dětmi dáváme přednost
metodám prožitkového učení, využíváme přirozené
situace. Snažíme se, aby převládala spontánní
hra nad řízenou. Využíváme komunitní kruh,
tvořivou dramatiku a řízené individuální a
skupinové činnosti.
Ve vztazích mezi dospělými i mezi dětmi se
projevuje vzájemná důvěra, tolerance,
ohleduplnost, zdvořilost. Učitelky se vyhýbají
negativním slovním komentářům, nenásilně
ovlivňují prosociální vztahy – prevence šikany.
Nadstandardní aktivity
Edukativně stimulační skupiny – pro
předškolní děti a jejich rodiče
Společné akce s rodiči – výlety a společná
odpoledne
Sběr papíru – společně se ZŠ
Zapojení v programu „Sportuj s námi“ a „Celé
Česko čte dětem“
Nabídka screeningového vyšetření zraku dětí a
logopedického vyšetření řeči (SPC Veslařská)
Organizace chodu
Denní řád je dostatečně pružný a reaguje na
individuální možnosti dětí, poměr spontánních a
řízených činností je v denním programu vyvážený.
Organizace průběhu dne je dána režimem dne, lze
ji podle potřeb a okolností upravovat a měnit.
Děti mají dostatek času pro spontánní hru, jsou
podněcovány k vlastní aktivitě a
experimentování. Jsou vytvářeny podmínky pro
individuální, skupinové i frontální činnosti. Je
dbáno na osobní soukromí dětí. Pro realizaci
plánovaných činností jsou vytvářeny vhodné
materiální podmínky. Veškeré aktivity jsou
organizovány tak, aby děti byly podněcovány
k vlastní aktivitě, zapojovaly se do organizace
činností, pracovaly svým tempem. Děti mají
možnost využívat koutky a neúčastnit se
společných činností. Plánování činností vychází
z potřeb a zájmu dětí.
6.00 – 9.35 |
hry a činnosti dětí,
individuální a skupinové plnění
výchovného programu s přihlédnutím
k věkovým zvláštnostem a respektování
přání a požadavků dětí, didakticky
zacílené činnosti zaměřené na prožitkové
a spontánní učení ve skupinách,
frontálně a individuálně |
8.40 – 8.45 |
osobní hygiena |
8.45 – 9.00 |
dopolední svačina |
9.25 – 9.35 |
osobní hygiena,
příprava na pobyt venku |
9.35 – 11.35 |
pobyt venku |
11.35 – 11.45 |
osobní hygiena,
příprava na oběd |
11.45 – 12.30 |
oběd |
12.30 – 14.00 |
příprava na
odpočinek, spánek a odpočinek dětí
respektující rozdílné potřeby dětí,
individuální práce s dětmi s nižší
potřebou spánku |
14.35 – 14.45 |
osobní hygiena |
14.45 – 15.00 |
odpolední svačina |
14.00 – 16.30 |
volné činnosti a
aktivity dětí zaměřené především na hry,
zájmové činnosti a pohybové aktivity
dětí, v případě pěkného počasí mohou
probíhat na zahradě mateřské školy |
Řízení mateřské školy
Povinnosti, pravomoci a úkoly všech
pracovníků jsou jasně vymezeny v organizačním
řádu a náplních práce pracovníků. Vedoucí
učitelka pracovníky pozitivně motivuje a
podporuje jejich vzájemnou spolupráci.
Pedagogický sbor pracuje jako tým. Plánování
pedagogické práce a chod školy je funkční a plně
vyhovující. Tým pedagogických pracovníků
vypracovává Školní vzdělávací program a Roční
plán školy. Na tvorbě ŠVP se podílejí svou měrou
téměř všichni zaměstnanci, plně jej respektují,
jeho cíle i obsah berou za své. V současné době
pracujeme podle ŠVP: „Po celý rok – do světa
krok“.
Mateřská škola je malým zařízením, její řízení a
organizace je založena především na osobních
kontaktech, komunikaci a vzájemné pohodě.
Povinnosti a pravomoci jsou všem jasně vymezeny.
Rovněž jsou respektovány směrnice a řády školy.
Mateřská škola spolupracuje se základní školou,
školním pedagogem a psychologem, výchovným
poradcem, zřizovatelem a odborníky, kteří
poskytují pomoc při řešení individuálních a
vzdělávacích problémů dětí (PPP Blansko, SPC
Blansko).
Spoluúčast rodičů
Vztah rodičů a učitelek je založen na
vzájemné důvěře, otevřenosti, vstřícnosti a
ochotě spolupracovat. Učitelky pravidelně
informují rodiče o prospívání jejich dítěte a
jeho individuálních pokrocích v rozvoji i učení.
Domlouvají se s rodiči o společném postupu při
výchově a vzdělávání. Konají společné schůzky
s rodiči. Rodiče mají možnost si domluvit
schůzky na řešení problémů jejich dítěte.
Mateřská škola podporuje rodinnou výchovu a
pomáhá rodičům v péči o dítě.
Spolupráce je zahájena příchodem dítěte do
mateřské školy v adaptačním období. Rodiče se
mohou podílet na dění a programech konaných
v MŠ, aktivně se zapojovat do činností a her
s dětmi. Škola je připravena poskytnou rodičům
informace z oblasti předškolní výchovy a
vzdělávání. Záměrem školy je spolupráci
prohlubovat a přispívat ke vzájemné
spokojenosti.
Charakteristika školního vzdělávacího
programu
Mateřská škola pracuje podle programu
Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole.
Naší filozofií je rozvíjet samostatné a zdravě
sebevědomé dítě cestou přirozené výchovy a to po
stránce tělesné, psychické, sociální i duchovní
a vytvářet základní předpoklady pro pokračování
ve vzdělávání a chování se ke svému zdraví –
předpokladu pro plnohodnotný a smysluplný život.
Zároveň umožňujeme dítěti získat pohled na
skutečnost, na poznávání přírodního a životního
prostředí a podílení se na jeho ochraně.
V rozvoji dítěte je uznávána dominantní role
rodiny, a proto prosazujeme maximální spolupráci
s rodinou. Je respektováno očekávání rodičů,
jsou informováni o tom, co se ve škole děje a je
podporována možnost přímé účasti v přípravě i
realizaci některých výchovně vzdělávacích
projektů.
Vzdělávání a učení probíhá na základě
prožitkového učení a zkušeností jako základu
veškerého přirozeného poznávání dítěte. Je
prováděno vyváženým poměrem spontánních a
řízených aktivit. Specifickou formu představuje
didakticky zacílená činnost, ve které učitelka
s dítětem naplňuje konkrétní vzdělávací cíle
formou záměrného a spontánního učení. Toto učení
zakládáme na aktivní účasti dítěte, na smyslovém
vnímání, prožitkovém a interaktivním učení,
zpravidla ve skupinách a individuálně. Omezujeme
učení praktikované předáváním hotových poznatků
a slovních poučení. Všechny činnosti obsahují
prvky hry a tvořivosti. Příprava na školu je
samozřejmou součástí plynulé socializace a
kultivace dítěte, součástí přípravy pro život.
Probíhá jako přirozené rozvíjení a podněcování
specifických možností a schopností dítěte.
Využíváme situační učení, kdy dítě samostatně
hledá, objevuje, prožívá a tím získává přímé
zkušenosti. Samostatná tvořivá hra a
experimentace vede děti k respektování pravidel,
samostatnému rozhodování, k vyhodnocení
vlastních chyb a k vyrovnání se s nezdary a
neúspěchy.
Ve výchovném programu chápeme předškolní období
jako důležitou etapu života. Jsou vytvářeny
podmínky pro správný osobnostní rozvoj dítěte
s ohledem na jeho nadání, potřeby a zájmy a
poskytujeme mu citovou oporu a porozumění.
Nejčastější otázky zákonných zástupců dětí:
- Do kolika hodin ráno mohu přivést své
dítě? – MŠ má provoz od 6.00 ráno,
nejpozději přiveďte dítě do 8.00 ráno.
- Do kolika hodin musím dítě omluvit z MŠ?
– Dítě zákonný zástupce omlouvá většinou den
dopředu, nejpozději do 7.00 hodin ráno –
později je dítěti započítáno stravné, rodič
si však může pro jídlo první den nemoci
dítěte přijít.
- V kolik hodin si mohu pro dítě přijít po
obědě? – Nejlepší doba je 12.30 hodin.
- V kolik hodin si mohu pro dítě přijít
odpoledne nejdříve? – Nejdříve v 14.45
hodin.
- Mohu si dítě vyzvednout z MŠ i v průběhu
dne? – Samozřejmě.
- Může si dítě přinášet do MŠ plyšová
zvířátka? – Ano, pokud není plyšové zvířátko
větší než dítě.
- Může si dítě do MŠ přinést svoji hračku?
– Ano, pokud mu nebude vadit, že by se mohla
rozbít, případně ztratit.
- Jaká jsou telefonní čísla do MŠ a
mailová adresa?
Telefonní čísla MŠ:
515 538 541, 758 009 485;
mailová adresa:
msdolnilhota@seznam.cz
|